· 

Een heel ander verhaal

De opleiding tot medisch pedicure is een MBO niveau 4 opleiding, die natuurlijk gericht is op het beroep, maar net zo zeer opleidt tot het voeren van de praktijk met alle ins en outs, die daar bij komen kijken. Dus wat zit ik te doen deze twee weken? Juist! Ik zit een ondernemersplan te schrijven. Als op-en-top verzorgend type, totaal niet 'blauw' georienteerd (zoals men dat in de volksmond wel eens aangeeft) zit ik me helemaal verloren te zweten op marketingstrategie, concurrentieposities, imago, klanttevredenheid, arbo-wetgeving, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen, kostprijsberekeningen, werkgebiedbepaling, reclamemiddelen, lettertypes, logo's, en dan vooral niet te vergeten, inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, winstbelasting, omzetbelasting, kleine ondernemersvrijstelling, investeringsvrijstellingen, social media reclame, folderen, prijslijsten, ..... zucht, ik wil verzorgen!

 

Toch heb ik in die afgelopen dagen ontdekt hoe belangrijk het is om goed na te denken over keuzes die te maken zijn. De prijzen van een behandeling zijn niet alleen een vergelijking met je collega's in de buurt, en zijn ook niet alleen een doorberekening van de kosten die je maakt. Ongelofelijk, wat daar allemaal bij komt kijken. Maar, zoals ik al zei, wel heel leerzaam. En daar doe ik het tenslotte voor. 

 

Het motto? De vier huisvrouwen 'P'-s zijn gewijzigd in de vier ondernemers 'P'-s. Ofwel van: Poepie doen, Plasje doen, Potje eten, Pitten ben ik helemaal om naar Product, Prijs, Plaats en Promotie. Wat wil je nog meer?!?!